пн-пт 10-19 RU | UA (097) 211-97-60, (066) 707-18-90
Сміливо набирайте - безкоштовно, з усіх операторів!
КОРЗИНА
ВАШ КОШИК
Товарів: 0
Сума: 0
Оформити замовлення
Перемога за нами!
Все буде Україна!

Звукозапис в польових умовах

Звукозапис в польових умовах

Мова в цій статті піде про те, яка апаратура потрібна для запису звуку в польових умовах. Практично кожен зможе зробити запис на студії, але набагато більше цінується в фахівцях здатність швидко і ефективно вирішувати нестандартні завдання. Креативне мислення завжди було в пошані. Коли я говорю запис, я маю на увазі запис звучання живого джерела сигналу. На мою думку, найбільш затребуваною можна вважати запис голосу, тому саме про неї і піде мова в цій статті.

Можливо, у вас виникло питання з приводу доцільності чи актуальності запису не в студії. Відповідь на це питання проста: багатьом організаціям потрібно готувати музичний матеріал, наприклад, для капусника, а в цьому випадку головне - не студійна якість, а можливість зробити запис прямо на робочому місці. Крім того, позастудійний запис є оптимальним варіантом для тих музикантів, які постійно перебувають в процесі творчості і постійно хочуть мати доступ до запису. Навіть більше, у такий спосіб можна записувати концерти, але це тема іншої статті.

Устаткування

Прийнято, що студія відрізняється наявністю спеціального приміщення, великої кількості обладнання для запису і обробки звуку. Крім того, величезна кількість додаткових пристроїв, завдяки яким процес запису стає більш зручним і комфортним. Але все це просто не реально взяти з собою, за умови, що у нас в розпорядженні немає пересувної студії на основі місткого автомобіля. З цієї причини звукорежисер при собі повинен мати тільки найнеобхідніше. Нижче ми розглянемо конкретно, що входить в це «найнеобхідніше».

Простеживши за звуком від джерела до пристрою запису, можна змалювати таку нехитру схему: мікрофон - мікшерний пульт - звукова карта - ноутбук. Для контролю над процесом запису нам також знадобляться навушники. Ще важливою деталлю є мікрофонна стійка. Для обладнання при позастудійному записі головною вимогою є невеликий розмір, мала вага і автономність.

Використання ноутбука є більш зручним і простим. Це пов'язано з тим, що його можна легко взяти з собою. Крім того, він дозволяє швидко і наочно зробити запис і редагування матеріалу. Ще одним плюсом на користь використання ноутбука є великий запас тривалості запису. Ноутбук дозволяє проводити підключення різних зовнішніх модулів і використовувати будь-який зручний софт. Можна говорити про те, що практично будь-який ноутбук можна пристосувати для роботи зі звуком.

Якщо від ноутбука потрібен тільки запис, то його конфігурація може бути найпростішою, так як цей процес вимагає мінімальних витрат ресурсів. Якщо ж передбачається автономна робота, особливу увагу варто приділити акумуляторній батареї. Щоб зробити оцифровку звуку, потрібна буде звукова карта, яка має аналоговий стереовхід і стереовихід. При виборі звукової карти потрібно грунтуватися на таких критеріях як якість АЦП, ЦАП і загальна стійкість. Також важливі розрядність і частота дискретизації, але вони не визначають якість перетворення звуку. Кількість входів і виходів має значення в основному при багатоканальному записі. Такі можливості можуть застосовуватися для концертного запису або запису живого ансамблю. При автономній роботі можна користуватися звуковою картою, яка живиться від ноутбука, але найкращим рішенням у подібній ситуації буде підключення до мережі і використання зовнішнього пульта мікшера. Підійде практично будь-який недорогий мікшерний пульт, у якого є мікрофонні ходи і виходи на запис. Не зайвим буде наявність на мікшері трьохсмугового еквалайзера, фільтра низьких частот (hp filter / low cut), регулятора чутливості (gain), регулятора гучності навушників (monitor / phones), а також світлодіодів для індикації рівня сигналу.

Що стосується мікрофона, то він повинен бути динамічним. Якщо під час запису в студії можуть використовуватися конденсаторні мікрофони, так як вони мають велику чутливість і записуються більш детально, то при записі за межами спеціального приміщення без звукоізоляції, вони захоплюють дуже багато сторонніх шумів. Щоб закріпити мікрофон в нерухомому положенні, потрібна мікрофонна стійка. Для цієї мети підійде будь-яка стійка, найголовніше - зручність виконавця. Тримач обов'язково повинен підходити для мікрофона (часто відповідні фірми йдуть в комплекті з мікрофоном). Стійка необхідна, так як якщо виконавець буде тримати мікрофон в руках, може псуватись якість запису.

Наявність навушників дає можливість виконавцю слухати і фонограму, і себе. Для цієї мети найкраще підходять навушники закритого типу і з максимально рівномірної АЧХ. Використання навушників відкритого або напіввідкритого типу не бажано, так як частина звуку буде проникати на запис в мікрофон. Важливість рівномірності АЧХ полягає в тому, щоб звук в навушниках точніше збігався з реальним сигналом, в такому випадку можна сказати, що навушники звучать натурально і не забарвлюють звук. Вибирати навушники потрібно самостійно, на слух вибираючи підходящі, так як кожен виробник самостійно вимірює і будує графік АЧХ для своєї продукції.

Ще одним важливим етапом є вибір кабелів. Найчастіше це спеціальні готові кабелі з відповідними характеристиками. При позастудійної записи навряд чи вийде поліпшити звучання за рахунок кабелів, але ось все зіпсувати більш реально. Вибір кабелів - справа практики, але важливо пам'ятати, що зовні майже однакові кабелі можуть характеризуватися різною помехоустойчивостью. Для досвідченого звукорежисера навіть зовнішній вигляд може розповісти багато про що, але початківцям варто набиратися досвіду і свій вибір робити на користь всесвітньо відомих брендів, таких як, наприклад, роз'ємів Neutrik. Найбільша кількість сторонніх шумів надходить через кабель, що йде до мікрофона, тому для запису найкраще використовувати балансное підключення. Це передбачає, що для передачі моно-сигналу використовуються три контакти, як у небалансних стерео. Зазвичай такі кабелі мають стандартний трьох-контактний роз'єм XLR або стерео-джек (TSR). Чим довше шнур, тим гірше.

От і все. Маючи все перераховане вище обладнання, можна починати запис.

І ще кілька слів в кінці. Найголовніше для виконавця - не обладнання і його кількість, а задоволення від самого процесу запису. У світлі цього кращим звукорежисером буде людина, здатна нормально спілкуватися і має готовність прийняти побажання виконавця. Крім того, трапляється, що замовник і виконавець - різні люди. І тут необхідно враховувати інтереси всіх сторін. Записуючи непрофесійного виконавця, йому потрібно гранично ясно пояснити йому, що від нього вимагається, і створити для нього комфортні умови під час запису. Завжди слід пам'ятати про те, що критика, страх і хвилювання не тільки не є мотивуючої силою, але до того ж здатні вбити будь-яка творчість і найкращі починання. Тому для того, щоб добре робити запис, потрібно мати пізнання не тільки в апаратурі, а й ще трохи розбиратися в людях.

А тепер давайте ще раз повторимо найголовніші пункти нашої статті. Отже для запису звуку в польових умовах нам потрібні ноутбук, звукова карта, мікшерний пульт і мікрофон на стійці. Що стосується якості результату записи, то воно буде залежати від конкретного виконавця і майстерності звукорежисера.

Автор:
Опубликовано: HitOnline.ua