пн-пт 10-19 RU | UA (097) 211-97-60, (066) 707-18-90
Сміливо набирайте - безкоштовно, з усіх операторів!
КОРЗИНА
ВАШ КОШИК
Товарів: 0
Сума: 0
Оформити замовлення
Перемога за нами!
Все буде Україна!

Обробка сигналу

Обробка сигналу

Студійні звукорежисери раз у раз чують фрази типу: «Якось щільності не вистачає» або «Звук якийсь глухий. Зробіть щось ». І він легко може усунути будь-яке невдоволення музикантів або вокалістів, покрутивши кілька ручок в рековій стійці. І ось уже звук і щільний, і дзвінкий. Але це в студії. Але як справлятися з подібними проблемами зі звуком в домашніх умовах, де немає ні реків, ні ефектів?

Хочу повідомити вам добру новину. Сьогодні завдяки розвитку цифрових технологій можливість реалізувати безліч мультимедійних проектів з'явилася і в домашніх умовах. У більшості випадків єдиним необхідним інструментом для роботи з мультимедіа є комп'ютер. Не є винятком і запис з редагуванням музичного матеріалу. Ясна річ, що в умовах студії комп'ютер є лише однією зі складових комплексу апаратури, але в домашніх умовах, де не потрібен професійний рівень, комп'ютер може стати заміною багатьом студійним приладів. У системному блоці поєднуються одночасно динамічні і ефект-процесори, мікшерний пульт і багатодоріжковий рекордер.

Ефект-процесори

Є багато різновидів процесорів обробки звукового сигналу, але найнеобхіднішими з них є компресор і лімітер. Обидва цих пристрої відносяться до процесорів динамічної обробки і використовуються під час запису будь-яких інструментів. Якщо говорити коротко, компресор потрібен для того, щоб вирівняти динамічний діапазон фонограми. При записі це має велике значення. Ось простий приклад. Припустимо, ми тільки що прописали вокальну партію для будь-якої композиції і зводимо її з фонограмою. Після підбору співвідношення рівнів фонограми і вокалу стає помітно, але в деяких місцях голос практично не чути, а в інших він різко виділяється. Це відбувається тому, що вокальна доріжка має велику кількість піків, які значно перевищують за рівнем середньоквадратичне значення сигналу. Піки є тими добре чутними місцями в фонограмі, які вилазять на передній план. Що ж робити в такій ситуації? В цьому випадку потрібно зменшити пікові значення, не торкнувши середньоквадратичне значення сигналу, іншими словами вирівняти динамічно фонограму. В цьому і полягає призначення компресорів. У компресора є дві основні ручки регулювання: Threshold і Ratio. Threshold - це відмітка в динамічному діапазоні, перевищивши яку, вхідний сигнал буде схильний до обробці процесором. Положення ручки Ratio визначатиме, у скільки разів буде зменшений рівень сигналу, який перевищив межу Threshold. Значення Ratio може становити 2: 1, 4: 1, 10: 1 і т.д. Лімітер має такий же принцип роботи, що і компресор, але на відміну від першого, він не церемониться з з сигналом, який перевищує Threshold, і відразу ж обрізає його.


Але Threshold і Ratio є не єдиними регуляторами в компресорах і лімітерах. З підвищенням класу динамічний процесор може мати в арсеналі і такі регулювання, як Attack, Release і Hold. Так як останню регулювання можна зустріти в основному в апаратних процесорах, ми не станемо на ній зупинятися. Attack - регулювання, що визначає час, через яке процесор «візьметься» за сигнал, що перевищив позначку Threshold, а Release визначає час, через яке процесор перестане обробляти сигнал, після того як вхідний сигнал опуститься нижче межі Threshold. Attack і Release дозволяють зробити роботу компресора більш «м'якої». Це означає, що процес обробки сигналу, після перевищення ним кордону Threshold, вступає непомітно (Attack) і непомітно припиняє роботу після падіння рівня сигналу (Release).
 

Ділей і відлуння є двома різними ефектами, хоча і мають дуже багато спільного. Напевно, саме з цієї причини виробниками програмних модулів ці два ефекту включаються в одну обробку в парі. Ми теж не будемо їх роз'єднувати і так і розглянемо їх в парі. Ділей дослівно перекладається як «затримка». Суть цього ефекту полягає в багаторазовому повторенні сигналу через певний проміжок часу, в більшості випадків кожне наступне за вихідним сигналом повторення має менший рівень сигналу. Відлуння - це загасаюча послідовність відображень в замкнутому просторі. На відміну від затримки цей ефект є природним.

 Порівнюючи Delay / Echo з динамічної обробкою, можна побачити, що компресори потрібні для суб'єктивного поліпшення звучання якості фонограми, а лінії затримки є своєрідним інструментів для втілення художніх задумів.


Еквалайзери

Поняття еквалайзера знайоме всім і кожному. У наш час досить складно зустріти людину, яка ніколи б не користувався еквалайзером, або темброблоком по-іншому. Еквалайзером називається пристрій, який дозволяє змінювати рівень окремих частотних складових сигналу. Можна виділити кілька типів еквалайзерів, основними з яких є графічні та параметричні. Графічними еквалайзерами називаються модулі, які дозволяють змінювати тембр сигналу на декількох фіксованих частотах. Параметричний еквалайзер має більш складну конфігурацію. Головною відмінністю параметричного еквалайзера є можливість самостійно вибрати частоту і вже потім змінити її рівень на відміну від графічного, де все частоти фіксовані, і можна тільки змінювати рівень сигналу на певній частоті.

    

Обрізний фільтр

Цей пристрій є чимось схожим на  однополосного еквалайзера, який працює на низьких і високих частотах. Обрізні фільтри не мають регулювання рівня «підйому» або «завалу», вони працюють завжди в «мінус» на певну, зазвичай чималу кількість децибел. Подібні фільтри потрібні для того, щоб скорочувати частотний діапазон з нижньої чи верхньої частини спектра. Наприклад, для обробки голосу, в якому переважають низькі частоти, можна застосувати обрізний фільтр на 75 Гц, видаливши весь спектр сигналу, розташований нижче цієї межі.

Ревербератор є незамінним ефектом при будь-якому записі. Особливо він припав до смаку вокалістам, так як оброблений цим ефектом голос звучить більш насичено, якщо, звичайно, не переборщити з регулюваннями.

Програмні ревербератори є більш зручними перед апаратними, так як їх інтерфейс виконаний не у вигляді величезної кількості регуляторів, а в вигляді віртуального приміщення, змінюючи параметри якого, можна домогтися необхідного ефекту. У таких приміщеннях можна змінювати розміри стін і матеріал, з яких вони виготовлені, форму приміщення (з округлими обрисами або прямими кутами) і т.д.
Як і відлуння, ефект реверберації є  природним явищем. Реверберацією називається сукупність акустичних перевідбиттів звуку від різних поверхонь. Ці відображення, приходячи в певну точку приміщення з різною затримкою, зливаються між собою. В цьому і полягає суть ефекту реверберації. Ефект Ехо має схожий принцип роботи. Відмінність полягає ось у чому: в ефекті реверберації звуки зливаються воєдино, якщо часовий інтервал прийшовши в одну точку простору відображеннями не перевищує 100 мс, в іншому випадку отримаємо ефект Ехо.

Гейт і Експандер - це процесори динамічної обробки сигналу. Найчастіше обидва ці ефекту реалізуються в рамках одного модуля, тому ми з розглянемо теж разом.

Гейт є дуже простим пристроєм, але його простота ні в якому разі не применшує його значущості в процесі аудіовиробництва. Головним завданням гейта є усунення з аудіоматеріалу зайвих шумів на етапі мікшування і запису. Цей ефект застосовується, наприклад, в паузах між виконанням вокальної партії, де чути шум мікрофона, а якщо замовкає гітара, і стає помітний неприємний гул. Зрозуміло, що все шуми і шуми присутні завжди, але завдяки застосуванню це ефекту вони практично не помітні на слух. Крім того, коли в процесі звучання інструменту виникає пауза, гейт блокує сигнал на свій вихід, тому записується вже не шум мікрофона або гул гітари, а просто тиша.

Expander виконує ту ж функцію, що і гейт, ось тільки влаштований він складніше. Цей ефект не просто блокує небажані шуми, а зменшує їх рівень у задану кількість разів, що робить його роботу менш помітною в порівнянні з гейтом
 

В кінці хотілося б дати ще одну пораду. Обробляючи сигнал будь-яким процесором, потрібно пам'ятати, що в цій справі головне - почуття міри. Тому поводитись слід дуже обережно з кожним регулятором при редагуванні запису. Компресор є дуже корисним, але якщо застосувати цей ефект до фонограми в надмірно великій кількості, можна отримати сильний гул. Ревербератор значно покращує звук, але якщо поставити великі значення параметрів цього ефекту, звук перетворитися в кашу. Тренуйте свій слух і смак, і з часом ваші записи доростуть до якісних студійних зведень.

Автор:
Опубликовано: HitOnline.ua